Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida
- Profile
- Academic Activities
- Scientific Activities
- Other Activities
- Competencies appraisal and development
- Soft skills/competencies in higher eduction
- HRM - Competencies in HRM
- Organizacional behaviour
- Technological work
- Teleworking and virtual teams
- E-learning, E-training and blended learning
- tourism and hospitality - job profiles
Type | Program | Institution | Year |
---|---|---|---|
PhD | Gestão - Espec. ODRH | ISCTE | 2009 |
M.Sc. | Comportamento Organizacional | Instituto Superior Psicologia Aplicada | 1997 |
Licenciate | Psicologia | Instituto Superior Psicologia Aplicada | 1989 |
Curricular Courses
Supervisions
Phd Thesis
Inês Raquel da Costa Faina, "Artificial Intelligence within taxation: competencies for employees", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Phd Thesis,
Master Thesis
Patrícia Alexandra Morais Freitas, "Evidências sobre o teletrabalho e o seu crescimento no período pré, durante e pós a pandemia da COVID-19: uma revisão sistemática de literatura", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2023
Mafalda Almeida Santos, "O trabalho remoto e o equilíbrio trabalho/vida", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2023
Maria de Jesus Borges da Silva, "A CONTRIBUIÇÃO DO PROGRAMA RESIDÊNCIAS DE ESTUDANTES PARA O DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO EM CABO VERDE", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2023
Carlos Miguel Andrade dos Santos, "Respostas dos Gestores Escolares à COVID-19Dos papéis dos gestores ao ensino não presencial.", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2022
Pascoalina Emílio Mendes, "A formação de educadores de infância para a educação multicultural", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2021
Catarina Frias Pais, "A Importância das Competências Transversais na Inserção de Recém-diplomados no Mercado de Trabalho ? A Perspetiva dos Recém-diplomados e dos Empregadores", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2020
Fabiano Hosken Pombo, "Formação a distância e transferência de conhecimento. Um estudo numa instituição de saúde privada no Rio de Janeiro", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2019
João Pedro Pereira Sinval, "O Impacto do Employer Branding no momento do Recrutamento e da Retenção de Recursos Humanos no Exército Português.", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2019
Alcemir de Oliveira Freire, "O perfil do diretor e o resultado da escola. Um estudo em Bayeux-PB .", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2019
Filipa Alexandra Dias Silvério, "A Importância das Competências Transversais - Perspetiva dos Estudantes do Ensino Superior", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2018
Inês Raquel da Costa Faina, "Competências Chave para o Trabalho Tecnológico: Opinião de Empregadores e Empregados", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2018
Fátima Raquel Gonçalves Amaral, "Inteligência Emocional e Percepção da Performance", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis, Concluded, 2012
Guilherme Valente Vieira Curto, "A Relação entre teletrabalho e bem-estar", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis,
José Fernandes N'Tchude, "Os Papeis do diretor na Gestão EscolarEstudo de Caso na Guiné-Bissau: Escola de Ensino Básico de Catel", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis,
Leonor Godinho de Matos Rodrigues Loureiro, "A crescente competitividade no setor das Tecnologias de Informação (TI): um processo de Recrutamento e Seleção", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis,
Miguel de Melo Mendes Segurão Cardoso, "Adaptação ao "Novo Normal": A evolução do trabalho a partir de casa face à pandemia COVID-19", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis,
Mariana de Deus Soares Tavares dos Santos, "Retenção de jovens no longo-prazo em grandes empresas - Caso de Estudo", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis,
Isabel Maria Dias Costa Braz, "Recruitment and AI-based Technologies: Recruiters' perception and intention to use", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Master Thesis,
Final Project
Jameson André Lisboa Fernandes da Silva, "Projeto de Academia de Social Learning", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project, Concluded, 2023
Renata Gizatulina, "Curso para gerentes de aprendizado e desenvolvimento sobre design de experiência de aprendizado e gerenciamento de produtos", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project, Concluded, 2022
David Jorge Seie, "Um Diagnóstico de Rotatividade de Pessoal numa Organização Moçambicana", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project, Concluded, 2018
Ana Filipa Gomes Califórnia, "As Competências Transversais no ISCTE-IUL: Um estudo sobre a perspectiva dos diplomados da Business School", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project, Concluded, 2013
Cristina Isabel Pinto Infante Leal, "A Avaliação da Formação num Instituto da Administração Pública Portuguesa", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project, Concluded, 2012
Francisco Lopes da Silva Marques Guerreiro, "Gestão de Talento - Processos de Atracção e Desenvolvimento de Potencial numa Empresa Júnior (ISCTE Junior Consulting)", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project, Concluded, 2012
Vera Cristina Luís da Ponte, "Políticas de Retenção: Uma aposta nas pessoas", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project, Concluded, 2012
Filipa Alexandra Araújo Teixeira, "Trabalho em Equipa: Desenvolvimento de competências na Heidrick & Struggles", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project, Concluded, 2012
Tânia Alexandra Ribeiro Abade, "Levantamento de Necessidades de Formação numa Instituição de Solidariedade Social", Filomena Maria Nogueira da Silva de Almeida, Final Project,
Scientific Articles in International Journals
Almeida, F., Rodrigues, H. & Freitas, P. (2024). “No Need to Dress to Impress” evidence on teleworking during and after the pandemic: A systematic review. Administrative Sciences. 14 (4), Ciência-IUL
Correia, N., Aguiar, C., Taelman, H., Boderé, A., Petrogiannis, K., Penderi, E....Almeida, F. (2022). Children’s right to participate: The Lundy model applied to early childhood education and care. The International Journal of Children’s Rights. 30, 374-401, Ciência-IUL
Rodrigues, H., Almeida, F., Figueiredo, V. & Lopes, S. L. (2019). Tracking e-learning through published papers: a systematic review. Computers and Education. 136, 87-98, Ciência-IUL
Lopes, S. L., Almeida, F. & Ferreira, A. I. (2017). Ensino à distância: comparação entre Blended learning e ensino exclusivamente presencial numa escola de gestão portuguesa. Psicologia, Educação e Cultura. 21 (2), 70-92, Ciência-IUL
Books
Matias, A.R., Pinto, P.F., Rodrigues, V., Martins, P., Seabra, T., Neves, M....Almeida, F. (2023). Trovoada de ideias: Inclusão linguística e social dos estudantes internacionais dos PALOP no ensino superior português. Lisboa. Alto Comissariado para as Migrações (ACM)., Ciência-IUL
INOFOR & Almeida, F. (2000). O sector dos Transportes em Portugal: Aéreo. Lisboa. INOFOR., Ciência-IUL
Reto, L. & Almeida, F. (1999). Mudança e desenvolvimento organizacional. Lisboa. PROFISS., Ciência-IUL
Almeida, F. & Reto, L. (1999). Teorias e estruturas organizacionais. Lisboa. Profiss., Ciência-IUL
Book Chapters
Almeida, F., Junça Silva, A. & Lopes, S. L. (2024). Artificial Intelligence and people management in the 21st century. In Artificial Intelligence in Production Engineering and Management.: Woodhead Publishing., Ciência-IUL
O'Neill, H., Langaro, D., Brito e Abreu, F., Almeida, F., Farinha, J., Domingues, L....Basto-Fernandes, V. (2023). COURSERA@Iscte 2021/22: Uma experiência de utilização de cursos online na formação presencial. In Joana Alexandre, Alexandra Almeida, Ana Espírito-Santo, Ana Lúcia Martins, Cecília Aguiar, Nádia Simões (Ed.), Exemplos de práticas pedagógicas e estratégias de inovação pedagógica no Iscte. (pp. 64-92). Lisboa: Iscte - Instituto Universitário de Lisboa., Ciência-IUL
O'Neill, Henrique, Langaro, D., Brito e Abreu, F., Almeida, F., Farinha, J., Domingues, L....Vitor Basto-Fernandes (2023). Coursera@Iscte 2021/22 - uma experiência de utilização de cursos online na formação presencial. In Alexandre, J., Almeida, A., Esprírito-Santo, A., Martins, A., Aguiar, C. & Simões, N. (Ed.), Exemplos de Práticas Pedagógicas e Estratégias de Inovação Pedagógica no Iscte. (pp. 64-92). Lisboa: Iscte - Instituto Universitário de Lisboa., Ciência-IUL
Faina, I. & Almeida, F. (2020). Key competencies for digital transformation in workplace. In Florinda Matos, Valter Vairinhos, Isabel Salavisa, Leif Edvinsson, Maurizio Massaro (Ed.), Knowledge, people, and digital transformation: Approaches for a sustainable future. (pp. 131-147).: Springer., Ciência-IUL
Almeida, F., Casquilho-Martins, I., Belchior-Rocha, H. & Rocha, A. (2019). Habilidades emocionais: competências para o sucesso. In Carolina Machado; J. Paulo Davim (Ed.), Resiliência e Inteligência Emocional. Lisboa: actual editora., Ciência-IUL
Duarte, A., Nascimento, G. & Almeida, F. (2019). Gestão de Pessoas 4.0 - Entre a continuidade e a reinvenção. In Carolina Machado; J. Paulo Davim (Ed.), Organização e Políticas Empresariais. (pp. 15-53). Lisboa: Conjuntura Actual Editora ., Ciência-IUL
Belchior-Rocha, H., Almeida, F. N. & Abreu, R. (2018). IoT sustainability in higher education: an exploratory study. In Dora Simões, Belem Barbosa, Sandra Filipe (Ed.), Smart Marketing with the Internet of Things. (pp. 185-197). Hershey: IGI Global., Ciência-IUL
Almeida, F. (2015). A análise do trabalho. In rh editora (Ed.), GRH para Gestores. (pp. 119-140). Lisboa Portugal: rh editora., Ciência-IUL
Conference Proceedings
Faina, I., Alturas, B. & Almeida, F. (2020). Expert systems within taxation: Competencies for employees. In Álvaro Rocha, Bernabé Escobar Peréz, Francisco Garcia Peñalvo, Maria del Mar Miras, Ramiro Gonçalves (Ed.), 2020 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). Sevilla: IEEE., Ciência-IUL
Faina, I. & Almeida, F. (2019). Key competencies for digital transformation in workplace. In Matos, F. (Ed.), GFIC 2019: Proceedings of the 2nd Global Forum of Intellectual Capital. (pp. 31). Lisboa: ISCTE - Instituto Universitário Lisboa., Ciência-IUL
Lopes, A. L., Almeida, F. & Figueiredo, V. (2019). Online-learning at ISCTE-IUL: towards a sustainable education paradigm. In GFIC 2019 - Proceedings of the 2nd Global Forum of Intellectual Capital. (pp. 59-66). Lisboa, Ciência-IUL
Rodrigues, H., Almeida, F., Figueiredo, V. & Lopes, S. (2018). Mapping key concepts of e-learning and educational-systematic review through published papers. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (Ed.), 11th annual International Conference of Education, Research and Innovation. (pp. 8949-8952). Sevilha: IATED., Ciência-IUL
Abreu, R. & Almeida, F. (2018). E-learning in mixed reality landscape: emerging issues and key trends in scientific research. In Luis Gómez Chova; Agustín López Martínez; Ignacio Candel Torres; (Ed.), 12th International Technology, Education and Development Conference. (pp. 6181-6187). Valencia: IATED., Ciência-IUL
Belchior-Rocha, H., Magalhães, A. B., Almeida, F., Ferreira, J. & Casquilho-Martins, I. (2017). Aprendizagem e competências transversais: um estudo de caso. In ESE Porto (Ed.), ICRE17 International Conference on Research in Education: livro de resumos. (pp. 225-225). Porto, Ciência-IUL
Belchior-Rocha, H., Almeida, F., Casquilho-Martins, I. & Ferreira, J. (2017). Preparing students to apply transversal skills - a case study in higher education. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (Ed.), Edulearn17 Proceedings – 9th International Conference on Education and New Learning Technologies. (pp. 4156-4163). Barcelona: IATED., Ciência-IUL
Simões, E., Rosado-Pinto, P. & Almeida, F. (2015). Learning from conflict in higher education. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres (Ed.), INTED2015 Proceedings 9th International Technology, Education and Development Conference. (pp. 4797-4806). Madrid: IATED Publications., Ciência-IUL
Publications
Correia, N., Aguiar, C., Correia, I., Magalhães, E., Almeida, F., Figueiredo, V....Mesquita, C. (2020). PARTICIPA - Instrumentos de desenvolvimento profissional para a promoção do direito de participação das crianças em contexto de jardim de infância. Cadernos de Educação de Infância. 120 (42-45), 42-45, Ciência-IUL
Ferreira, M. C., Ferreira, M. C., Junça Silva, A. & Almeida, F. (2011). EFFECTIVENESS THE TREATMENTS WITH NATURAL MINERAL WATER IN LOW BACK PAIN FOR SPONDYLARTHROSIS. Value in Health., Ciência-IUL
International Communications
Panel / Poster
Correia, N., Aguiar, C., Barros, S., Petrogiannis, K., Ribeiro, L., Taelman, H....Coelho, V. (2023). The PARTICIPA Project: Professional Development Tools to Support Participation Rights in Early Childhood Education and Care. 11th Child in the City World Conference., Ciência-IUL
Correia, N., Aguiar, C., Barros, S., Petrogiannis, K., Ribeiro, L., Taelman, H....Coelho, V. (2023). The PARTICIPA project: professional development tools to support participation rights in early childhood education and care. EECERA Annual Conference Children’s Curiosity, Agency and Participation: Challenges for Professional Action and Development., Ciência-IUL
Correia, N., Aguiar, C., Barros, S., Taelman, H., Wyslowska, O., Penderi, E....Figueiredo, V. (2021). Professional development tools supporting participation rights in early childhood education and care. EECERA Online Festival 2021., Ciência-IUL
Oral Presentation
Almeida, F. (2019). Online-learning at ISCTE-IUL: towards a sustainable education paradigm. GFIC 2019., Ciência-IUL
Faina, I. & Almeida, F. (2019). Key Competencies for Digital Transformation in Workplace. Global forum Intelectual Capital 2019., Ciência-IUL
Belchior-Rocha, H., Almeida, F. & Casquilho-Martins, I. (2018). Preparing students to apply transversal skills a case study in higher education – 2nd phase. wces 2018., Ciência-IUL
Almeida, F., Simões, E., Belchior-Rocha, H. & Casquilho-Martins, I. (2018). The importance of transversal skills in higher education curricula for today's labor market. 12th International Technology, Education and Development Conference. 7136-7136, Ciência-IUL
Belchior-Rocha, H., Casquilho-Martins, I., Almeida, F. & Simões, E. (2018). Competence training as a driver of competitive advantages for students in higher education. 9th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership., Ciência-IUL
Belchior-Rocha, H., Almeida, F., Ferreira, J., Casquilho-Martins, I. & Magalhães, A. (2017). Aprendizagem e Competências Transversais: Um estudo de Caso. ICRE17 -International Conference on Research in Education., Ciência-IUL
Belchior-Rocha, H., Almeida, F., Casquilho-Martins, I. & Ferreira, J. (2017). Preparing students to aplply transversal skills - a case study in higher education. Edulearn17 – 9th International Conference on Education and New Learning Technologies ., Ciência-IUL
Simões, E., Rosado Pinto, P. & Almeida, F. (2015). Learning from conflict in higher education. International Technology, Education and Development Conference., Ciência-IUL
National Communications
Invited
Junça Silva, A., Almeida, F. & Lopes, M. (2018). Diz-me que tipo de aulas tens, e eu dir-te-ei, que tipo de personalidade deves ter para atingir boas notas! . IX Simpósio em Comportamento Organizacional., Ciência-IUL
Oral Presentation
Almeida, F. (2019). Flipped classroom no desenvolvimento de soft skills: A experiência do ISCTE IUL”. eL@IES 2019., Ciência-IUL
Junça Silva, A., Almeida, F. & Lopes, M. (2018). O papel das novas tecnologias de informação na educação do Ensino superior. IV Simpósio sobre Formação e Desenvolvimento Organizacional., Ciência-IUL
Junça Silva, A., Lopes, M. & Almeida, F. (2018). O papel da formação profissional no quotidiano afetivo, stress e bem-estar. IV Simpósio sobre Formação e Desenvolvimento Organizacional., Ciência-IUL
Almeida, F. (2016). Competências transversais no ensino superior. Competências Transversais no ensino Superior., Ciência-IUL
Almeida, F. (2015). Importancia das competências transversais na empregabilidade dos alunos do ensino superior. Ciclo de conferencias sobre desenvolvomento de competências no ensino superior., Ciência-IUL
Almeida, F. (2013). As competências Transversais no ensino superior. Ciclo de workshops: Competências transversais no ensino superior”. Faculdade de Ciências Médicas da Covilhã,Portugal., Ciência-IUL
Academic Management Roles
Coordenador de ECTS (2023, 2026)
Coordenador de ECTS (2020, 2023)
Director (2019, 2019)
Coordenador de ECTS (2018, 2019)
Director (2017, 2019)
Coordenador de ECTS (2017, 2019)
Coordenador de ECTS (2016, 2017)
Coordenador de ECTS (2013, 2017)
Director (2013, 2017)
Membro (Docente) (2013, 2017)
Coordenador do 2º Ano (2011, 2012)
Membro (Docente) (2011, 2013)